فریاد همدردی برای رهائی غوث زلمی
انجنیر عبدالقادر مسعود  انجنیر عبدالقادر مسعود

درین نوشته پیرامون مردی حرف می زنیم که یک ژور نالست بر جسته ,نویسنده , نطاق و گویندۀ ورزیده و توانای سر زمین باستانی و مرد خیز افغانستان قد بر افراشت و فریاد خدمت وطن , فرهنگ و کلتور این دیار را درذهن و روان خود می پرورانید.دانش , ذکاوت و حافظۀ او در خدمت به مردم قابل هر گونه توصیف و ستائیش می باشد.غوث زلمی همیشه با مردمان متصوف و عارِف وطن ما رابطۀ نزدیک داشت. او در تمامی محافل عرفانی بخصوص محافل عرفانیی که در منزل مرحوم و مغفور حضرت قندی آغا(رح) بیدل شناس معروف کشور بر گذار میگردید اشتراک میکرد.

 

در بر نامۀ تلویزیونی که محترمه ذکیه کهزاد نطاق, گوینده چهرۀ ناب فرهنگی کشور را که در مورد غوث زلمی تهیه کرده بودو از طریق شبکۀ جهانی آریانا افغانستان نشر شد, قابل تمجید و قدر دانی میدانم. درین پروگرام محترم حسیب غوث در مورد تحصیلات و کار کرد های غوث زلمی بصورت مفصل صحبت نمودند که همه را لازم به تکرار نمی بینم اما چیزی که میخواهم بگویم اینست که غوث زلمی به حیث یک انسان آگاه و با فهم از جملۀ کار مندان شایسته و مبتکر ریاست عمومی رادیوو تلویزیون کابل بود که همیشه در وظائف فرهنگی و ژور نالیستیک خود و تهیۀ برنامه های که او مسؤلیتش را به عهده داشت, بسیار در سطح عالی می اندیشیدو بهتر میدرخشید , زیاد تلاش میکرد تا برنامه های مبتکرانۀ جالب دیدنی و قابل ستائیش و توصیف را داشته باشد. بنا بر همین دلیل بود که پروگرام های او مورد پذیرش و استقبال همگانی قرار می گرفت.

 

غوث زلمی همیشه با مردم وبخصوص با کار مندان رادیو و تلویزیون روابط نیک و حسنه داشت. من بیاد دارم که هر مشکلی که به یکی از کارمندان این اداره رخ میدادو هر گاه به غوث زلمی مراجعه میکردند, موصوف از تمام امکانات خود استفاده کرده آنها را کمک می نمود که این خود بیانگر حس مردم دوستی وی بود.

 

یکی از خاطرات جالبی که از غوث زلمی بیادم آمد و آن اینکه :

 

روزی از روز ها در رادیو تلویزیون می خواستیم روز هشتم مارچ یعنی روز بین المللی زن را تجلیل نمائیم کمیسیون برای تنظیم و ترتیب این محفل آماده شد که در آنزمان ذکیه جان کهزاد در رأس این محفل قرار داشت و گویندگی محفل هم به عهدۀ ایشان بود. در تهیه  تحائف به مناسبت این روز با وصف همکاری ریاست عمومی رادیو و تلویزیون کشور, قاعده بر این بود که ما باید همکاری دیگران را هم جلب کنیم. از آنجمله به آقای محترم غوث زلمی که در آنزمان از نگاه اقتصادی  مشکل نداشت, مراجعه کردیم تا همکاری خود را برای تهیۀ  این تحایف نشان بدهد.  فردا صبح  محترم غوث زلمی با پاکتی از پول نقد آمد و اظهار کمک و همکاری نمود و گفت( کم ما و کرم شما)و این تحفه را از جانب من بپذیرید که بعدأ از نام و همکاری شان در همان محفلی که آقای وثیق رئیس عمومی رادیوتلویزیون نیز حضور داشتند, از جانب ذکیه کهزاد با تمجید وتحسین یاد شد. ببینید این عمل او نهایتی صداقت و مردم دوستی شان را نشان میداد.

 

غوث زلمی نه تنها از نگاه معنوی در خدمت مردم بود بلکه از نگاه مادی هم آنها را کمک میکرد.

 

حرف دیگری که می خواستم آنرا توضیح بدهم اینست که غوث زلمی قرار معلوم در هیچ گروپ سیاسی عضویت نداشت ولی صرف نظر از از مسائل ملیتی, قومی , نژادی , زبانی و ستمی رابطۀ بسیار نیک , دوستانه , صمیمانه و مردانه با دوستان و همکاران خود داشت.

 

او در هر محفلی که حضور پیدا میکرد , نُقل مجلس میبود و ازصحبت ها , سخنان ارزنده و فکاهیات دلپذیرش مردم و دوستانش لذت میبردند.

 

قابل یاد آوریست که در روز های اخیر سفرش به سوی افغانستان , من با تنی چند از دوستان و همکاران  سابقه به ملاقات شان در کشور هالند رفتیم . در جریان صحبت ها یک تن از دوستان برای غوث زلمی گفت : زلمی جان وضع کنونی کشور خوب نیست و شرایط و حالات درهم و برهم است ,  به نظر م در چنین شرایطی رفتن خودت مناسب و درست نیست , می ترسم خدای ناخواسته کدام مشکلی برایت ایجاد نشود ولی او به این سفر تأکید کرد و گفت که:  او برادر من نروم خودت نروی او نرود , پس کی در اعمار و رفع مشکلات آن وطن و مردمانش سهم بگیرد .

 

من یک ژورنالست , نطاق و نویسنده هستم و به هیچ کس وابسته نیستم , شکر خدا که یک مسلمان واقعی هستم و هیچ نوع ترس و هراسی هم ندارم , چرا نروم ؟ در صورتیکه فعلا  حد اقل شرایط کار مساعد شده , سهم نگیرم . چرا به وطن خود خدمت نکنم ؟

 

من فکر میکنم که غوث زلمی بی نهایت به وطن خود عشق میورزید نیات عالی وطن پرستی و مردم دوستی داشت .به همین خاطر بود که اروپا را با تمام مزایایش ترک کرده به وطن بر گشت تا خدمتی به وطن و مردم خود نماید که به گفتۀ عوام ( هیچ کس در قصه اش نشد ) بلاخره از خصومت های شخصی و سیاسی یک عده که غوث زلمی هیچگونه تقصیری در مقابل شان نداشت , بدون دلائل مستند و معقول که من نمیخواهم درین قسمت توضیحات بدهم  چرا که قبلا درمطبوعات و رسانه ها درین مورد توضیحات لازم داده شده , با تأسف و تأثر رهسپار زندان گردید.

 

بنأ از تمام ژورنالستان , خبر نگاران , نویسندگان , بزرگان علم و ادب ,شخصیت های ملی و سیاسی و مترقی کشور و از تمام حقوق دانان کشور تقاضا دارم تا همبستگی و صدای اعتراض شان را برای رهائی غوث زلمی بلند نمائند.

 

من از دولت افغانستان و شخص جلالتمآب محترم حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان و تمام مراجع حقوقی و عدلی کشور خواهشمندم تا در رهائی غوث زلمی اقدام صادقانه , انسانی و اسلامی نمایند تا غوث زلمی بتواند با فامیل خویش در فضائی آسوده و آرام زندگی نماید.

 

با حرمت تمام


September 26th, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسايل اجتماعي